Straalbuis schroef
Een straalbuisschroef is de beste oplossing als de vaarsnelheid van het schip lager is dan 10 knopen (18,5 km/u). Door de vorm van de straalbuis rondom de schroef werkt deze als een vliegtuigvleugel. Het water dat rond de vleugelvorm stroomt, genereert extra stuwkracht door het liftende effect van de straalbuis.
Lees meerOptimale
prestaties
De liftkracht die ontstaat door de waterstroom rondom de straalbuis kan bij een snelheid van nul ongeveer 50% van de stuwkracht van de schroef genereren. Naarmate de watersnelheid toeneemt, neemt de resulterende kracht af door de liftkracht van de straalbuis min de weerstand van de straalbuis. De diameter van de schroef met een straalbuis is kleiner dan die van een open schroef, omdat de straalbuis ook ruimte inneemt. Om ruimte te besparen, heeft de schroef een kleinere diameter, wat resulteert in een hogere bladbelasting en een hogere watersnelheid door de straalbuis, waardoor het effect van de liftkracht van de straalbuis wordt vergroot.
Ontworpen
voor efficiëntie
Bij het ontwerpen van onze thrusters heeft Current Motion maximale efficiëntie nagestreefd. Daarom is de maximale diameter die kan worden gekozen, de optimale schroefdiameter in verhouding tot de belasting en de lage snelheid. Voor een lager vermogen of hogere scheepssnelheden is het ook mogelijk om een kleinere schroefdiameter te gebruiken, wat resulteert in een kleinere systeemdiameter. Echter bij snelheden boven ongeveer 13 knopen zorgt de weerstand van de straalbuis voor meer verlies dan de extra stuwkracht die deze straalbuis oplevert.
Product kenmerken
Verhoogde efficiëntie
Een straalbuis rond de schroef van een Azimuth thruster verbetert de prestaties aanzienlijk. Het stuurt de waterstroom efficiënter, creëert liftkracht en verhoogt daardoor de stuwkracht. Dit leidt tot brandstofbesparing en lagere kosten, vooral bij lagere snelheden van het vaartuig.
Verbeterde manoeuvreerbaarheid
De manoeuvreerbaarheid van het schip wordt verbeterd door het toepassen van de straalbuis, waardoor de richting van de stuwkracht nauwkeurig kan worden geregeld in kleine ruimtes zoals havens en smalle waterwegen.
Verhoogde paaltrekkracht
Door een straalbuis toe te voegen aan de Azimuth thruster wordt de paaltrekkracht vergroot en kan het schip meer kracht uitoefenen tijdens lage snelheden of in slechte weersomstandigheden. Dit vergroot de veelzijdigheid en mogelijkheden van het vaartuig.
Geluidsvermindering
Het ontwerp van de straalbuis minimaliseert turbulentie en trillingen rond de propeller, wat resulteert in een stillere ervaring aan boord en meer comfort en veiligheid voor passagiers en bemanning.
Technische informatie
Gegevensblad
Type | Power kW | Prop diam mm | Gross Thrust BP kN |
CMA50N | 53 | 400 | 9,8 |
CMA100N | 105 | 560 | 20,4 |
CMA150N | 155 | 660 | 26,4 |
CMA220N | 220 | 810 | 39,4 |
CMA300N | 315 | 940 | 54,4 |
CMA400N | 421 | 1090 | 74,2 |
CMA500N | 520 | 1260 | 94,0 |
Ontdek meer
Open schroef
Bekijk productContraroterende propellers (CRP)
Bekijk productBoegschroef
Bekijk product
Arij Huijser
Commercieel directeur
Bel
+31 612 585 160
Mail
huijser@currentmotion.nl